Heb je vragen? rianne@durfteverbinden.nl

>>Blog: Waarom ik droom van een lopend vuurtje

Blog: Waarom ik droom van een lopend vuurtje

Blog: Waarom ik droom van een lopend vuurtje

Het belang van waarom

Onlangs werd ik me weer bewust hoe belangrijk ook de TEDx-talk van Simon Sinek over zijn Golden Circle is geweest voor de ontwikkeling van mijzelf en durfteverbinden.nl. Met zijn TEDx-talk inspireerde Sinek mij om na te denken over de waarom, hoe en wat van mij en mijn bedrijf. Geen makkelijke vragen om te beantwoorden. Mijn ‘hoe’ en ‘wat’ zijn dan ook best vaak veranderd. Door nieuwe inzichten kwam ik steeds meer tot de kern. Mijn ‘waarom’ veranderde echter nooit. Vanaf het moment dat deze helder was, is hij hetzelfde gebleven: het is mijn geloof in een aangenamere zakelijke wereld dat mij drijft.

Wat veranderd is, is mijn houding ten aanzien van mijn waarom. In het begin voelde ik mij hier onzeker over. Ik vroeg mijzelf af of iemand dit serieus zou nemen en voelde in mijn lijf de angst voor het geval dat niet zo zou zijn. Doordat ik steeds beter weet hoe ik mijn waarom kan realiseren, durf ik mijn verhalen te delen. Jullie reacties maken dat ik mij verbonden en gesterkt voel. Hierdoor ben ik me steeds minder onzeker gaan voelen over dat wat mij drijft.

Ik geloof dat ik door mensen, teams en organisaties te inspireren tot de durf om te verbinden (=wat) mijn waarom kan realiseren. Mijn overtuiging is dat als we dit allemaal doen, de zakelijke wereld niet alleen aangenamer is, maar ook succesvoller. In een aangenamere zakelijke wereld werken we vanuit ons hart en nemen we onszelf mee naar het werk. Dan is er ruimte voor gevoelens van schaamte en onzekerheid omdat we elkaar ontmoeten als mensen in plaats van functionarissen. We tonen oprechte interesse, werken constructief samen en maken bespreekbaar wat we zien, horen en voelen, omdat we betrokken zijn bij dat wat we doen. Het is die betrokkenheid die het verschil maakt. De betrokkenheid die voortkomt uit weten waarom je doet wat je doet.

People buy why we do it, not what we do…

Als ik droom over waar het delen van mijn verhalen toe leidt, zie ik een lopend vuurtje voor mij. Een lopend vuurtje bestaande uit losse vlammetjes, die vonkjes afgeven waarmee we andere vlammetjes weten aan te steken. Allemaal vlammetjes die de durf om te verbinden laten branden, waardoor de aangenamere zakelijke wereld waar ik in geloof, uiteindelijk waarheid wordt.

Voor mij de bevestiging om mijn verhalen te blijven delen.
 

De theorie van de Golden Circle in het kort
Simon Sinek stelt dat alle bedrijven weten ‘What they do’; dat sommige bedrijven ook weten ‘How they do it’. Slechts enkele bedrijven weten ‘Why they do what they do’. Met ‘Why’ bedoelt hij: ‘Wat is je doel, je overtuiging; waar geloof je in?’. Dat gaat dus niet over winst qua geld. Dat is een resultaat van wat je doet. De redenatie van Sinek is, dat als jouw omgeving begrijpt “waarom” jij die overtuiging hebt, zij er zelf ook sneller in geloven. En, als iemand deze overtuiging deelt, gaat hij anderen om zich heen ook overtuigen waardoor de boodschap wordt verspreid.

De Golden Circle bestaat dus uit drie ringen die je van binnen naar buiten vult:

  1. de binnenste ring: Why
  2. de middelste ring: How
  3. de buitenste ring: What