Heb je vragen? rianne@durfteverbinden.nl

>>Column: durf te verbinden

Column: durf te verbinden

Column: durf te verbinden

In het weekblad Facilitair & Gebouwbeheer week 42-2013 publiceerde Rianne opnieuw een column:

 

Durf te verbinden

Vorig jaar schreef ik voor dit vakblad de column ‘Voorbij het juichmoment’, gericht aan opdrachtgevers en leveranciers, met de boodschap dat zonder verbinding iedere samenwerking uiteindelijk tot frustratie, irritatie en teleurstelling leidt. We zijn een jaar verder en de worsteling tussen opdrachtgevers en leveranciers is alleen maar groter geworden. Door het voortduren van de crisis neemt de behoefte aan controle en zekerheid bij opdrachtgevers toe, staan budgetten onder druk en voelen leveranciers zich verplicht beloftes te doen om diezelfde opdrachtgevers te overtuigen. Verbinding en daarmee kwetsbaarheid zijn ver te zoeken. Gelukkig wordt onder druk alles vloeibaar, zo ook bij één van mijn opdrachtgevers, een facilitaire dienstverlener.

Door enerzijds de gevraagde KPI’s van zijn klant en anderzijds de eigen rendementsdoelstellingen, voelde mijn opdrachtgever zich klem gezet in een lopende resultaatgerichte samenwerkingsovereenkomst. Hét moment waarop leveranciers hun niet te onderschatten creativiteit aanspreken om toch hun rendementsdoelstellingen te behalen. Zo’n creatieve oplossing had mijn opdrachtgever ook bedacht. Zijn klant ging hier natuurlijk niet mee akkoord. Deze actie in combinatie met enkele aandachtspunten ten aanzien van de dienstverlening, maakte dat de gehele samenwerking onder druk kwam te staan. Hoe nu verder?

Ik vroeg mijn opdrachtgever naar het echte verhaal achter zijn creatieve oplossing en kreeg te horen dat het een ‘platte’ poging was om het rendement op peil te krijgen. Een waterdichte onderbouwing aanleveren was onmogelijk, aangezien deze er niet was. Mijn advies aan deze leverancier: vertel dit aan jouw opdrachtgever. Wees eerlijk en geef toe dat het een onhandige en domme actie van je was. Dat je echt geen andere manier wist om je rendement alsnog op peil te krijgen. Mijn statement: ‘Alleen als jij het echte verhaal met je klant deelt en durft te laten zien dat je dat oprecht moeilijk vindt en je schaamt voor je onhandige creatieve oplossing, alleen dan heb je kans om het fundament van je relatie met deze opdrachtgever te repareren.’ De reactie van mijn opdrachtgever was eerlijk. ‘Dat durf ik niet,’ zei hij. En toch was dit wat hij moest doen en heeft gedaan om het vertrouwen te herstellen en de samenwerking voor beide partijen succesvol te kunnen vervolgen.

Voor oprecht en eerlijk samenwerken is moed nodig, moed om ook te laten zien wat je niet kan of onhandig hebt aangepakt. Als er sprake is van een echte relatie, dan is er ruimte om fouten te maken en daar samen van te leren. Durf te verbinden!

Download als PDF